Przepis na świątecznego ATC a'la Mysiek

Witam!
Dzisiaj chciałbym Wam pokazać, krok po kroku, jak wykonać świątecznego ATciaka w formie shadowboxa. Finalna postać będzie wyglądać tak:

Na początek trochę teorii: ATC inaczej Artist Trading Cards to artystyczne, ręcznie wykonane karty kolekcjonerskie. Wymiary takiej karty wynoszą 8,9x6,4cm. a jej grubość nie może przekroczyć 0,5cm. (chyba że wykonujemy je w formie Shadowbox wtedy grubość nie może przekroczyć 1,5cm.) Awers takiej karty możemy ozdobić rożnymi technikami. Natomiast na rewersie umieszcza się informację o karcie i o jej autorze.

Prace zaczynamy od wykonania pudelka, będącego bazą naszego ATC. Sposobów na jego wykonanie jest na pewno kilka, dzisiaj zaprezentuje, taki który osobiście stosuję od jakiegoś czasu. Pudełko składa się z dna - tekturki 6,5cm x 9cm, dwóch boków dłuższych (1,4cm x 9cm) i dwóch krótszych. Krótsze boki mają wysokość 1,4cm a długość zależy od grubości tektury z jakiej je wykonujemy - jest to wymiar 6,5cm pomniejszony o dwukrotna grubość materiału. Ja wykonałem boki z beermaty o grubości 1,5mm, więc długość krótszego boku wyniosła 6,5cm-(2x0,15)=6,2cm. Wszystkie elementy wycinam przy pomocy skalpela i starej ekierki, jako podkładkę stosuje mate samo gojącą. Następnie przyklejam klejem introligatorskim dłuższy bok, kolejno dwa krótsze i całość zamykam doklejając drugi długi bok.

Po sklejeniu pudelka-bazy, odkładamy ją na bok i zajmujemy się wykonaniem kominka. Kominek składa sie z podstawy, części górnej i płytki która łączy całość i maskuje ewentualne szczeliny pomiędzy nimi.
Podstawę kominka rozrysowujemy na bloku technicznym wg szablonu i wycinamy. Linie cięcia zaznaczyłem linia ciągłą a zagięć - przerywaną.

Podobnie postępujemy z częścią górną:

Ponieważ rysunki wykonałem w skali 1:1, można spróbować je wydrukować i wyciąć z nich szablony, lub spróbować drukować bezpośrednio na bloku technicznym.
Przed wycięciem, za pomocą cienkopisu, zaznaczyłem kontury imitujące łupki kamienne, z których postanowiłem "zbudować" mój kominek. Kontury te pomagają później przy malowaniu po sklejeniu elementów. Oczywiście można zamiast kamieni narysować np. cegiełki, wedle uznania ;).
Po wycięciu i zagięciu, elementy wyglądają tak:

Trzeci element kominka wygląda tak:

Jego wymiary (długość, szerokość i grubość) dobieramy według wymiarów naszego pudełka (długość i szerokość) a grubość, dobieramy tak, aby po wklejeniu elementów kominka , ew. szpara pomiędzy nimi została zakryta.

Wycięte elementy zaginamy i sklejamy. Powinny powstać takie oto pudełka:

Po przymierzeniu pudełek do naszej bazy, można je pomalować. Ja użyłem farb akrylowych. Są łatwe w użyciu. Dzięki temu, że są w tubkach, łatwo je można wyciskać i mieszać ze sobą. Ja posiadam pięć kolorów: biały, czarny i trzy podstawowe - żółty, czerwony i niebieski. Dzięki zmieszaniu zółci, czerwieni i niebieskiego (w różnych proporcjach) otrzymałem różne odcienie brązów, którymi pomalowałem kominek:

Po pomalowaniu, odkładamy elementy na bok i wracamy do naszej bazy. Postanowiłem, że tłem mojego kominka będzie imitacja ceglanej ściany. Odpowiednio dociety kawałem czerwonego papieru ostemplowałem stemplem imitującym mur. Na mokry jeszcze tusz naniosłem puder do embossingu i potraktowałem go nagrzewnicą. tak przygotowane tło wkleiłem do pudełka:

Tło nie przykryło całości ponieważ dolne pudełko kominka wypełnia całą bazę a sam stempel idealnie zgrał mi się z widocznym tłem.
Po wklejeniu tła, wklejamy elementy kominka:

Jak widać, przed wklejeniem do bazy, wykonałem imitację belki nad paleniskiem z drewnianego patyczka. 
Po wklejeniu, przy pomocy cienkopisu, poprawiłem kontury kamieni. Z kawałków krzewów wykonałem imitacje drewna:

Gdy nie ma się dostępu do naturalnego materiału, drewno można wykonać skręcając ciasno papier, ew bibułkę. ATCiaka mamy już prawie gotowego. Pozostało jeszcze namalowanie imitacji ognia i  świąteczne przyozdobienie kominka. Ja wykonałem girlandę ze skarpetami i wieniec, wykorzystując zielony papier, dziurkacz ozdobny, półperełki i cekiny gwiazdki. 
Końcowy efekt przedstawia się nastepująco:

Mam nadzieję, że powyższy tutorial zachęci Was do wykonania podobnego ATCiaka. Przedstawiłem tutaj jak ja wykonałem ta pracę, tak więc oczywiście można pewne elementy (malowanie, ozdoby) wykonać według własnego uznania. Rysunki i zdjęcia są moją własnością, można je jednak używać niekomercyjnie z zaznaczeniem autora (ja) i źródła ich pochodzenia (sklep-ewa.pl).  Jestem również otwarty na wszelkie sugestie i uwagi :).

Użyte materiały i narzędzia:

Pozdrawiam gorąco!
Mysiek

Komentarze

Smile_Art pisze…
Wygląda bardzo ciekawie :)
AgA pisze…
roboty co nie miara ale efekt fenomenalny. A drzewo przygotowane do palenia... ummm Przepiękna praca
Rom-a pisze…
dla mnie bomba!

Popularne posty